grafická produkce a vydavatelství
vzdělávací program: 82-41-N/05 Grafický design a realizace tiskovin
studijní zaměření: 04 Grafická produkce a vydavatelství
vedoucí pedagog
pedagogové
MgA. Jan Berka, DiS.
Ing. Radek Blahák
Mgr. Kateřina Burešová, zástupkyně ředitele (informace o studiu)
Bc. Josef Fiala
Ing. Bc. Vít Havlíček, vedoucí oddělení polygrafie (konzultace pro uchazeče)
Mgr. Lucie Kletvíková
Mgr. Martin Mařík
Dr. Ing. Josef Opletal
PhDr. Alena Sehnalová
koncepce studia
Studijní program je koncipován tak, aby absolvent chápal principy přípravy tiskovin a jiných mediálních produktů z hlediska výtvarné, technické a jazykové redakce, grafické a technické přípravy tiskovin, případně dalších mediálních produktů, v kontextu jejich následného publikování tiskem nebo v digitálních médiích. Zaměření vzdělávacího programu umožňuje profilaci formou volitelných předmětových bloků, a to na oblast kvality a standardizace grafické výroby nebo na oblast vydavatelské činnosti. Součástí studia je jednosemestrální reálná praxe. Tím má student rovněž možnost profilace v oboru dle jeho zájmu a navázat profesní kontakt pro případné uplatnění po studiu. Nabízí se mu rovněž možnost řešení absolventského projektu, který vychází přímo ze zadání a potřeb odborné praxe.
uplatnění absolventů
Specialista DTP studia pro knižní a časopiseckou produkci
Specialista DTP studia pro reklamu a propagaci
Specialista obchodně-ekonomického úseku polygrafických podniků
Specialista technologie a řízení polygrafické výroby
Specialista řízení kvality polygrafické výroby
Specialista inzerce a technické redakce ve vydavatelství
přijímací zkoušky
Přihlášky se podávají do 31. května a jedinou podmínkou je maturita, případně její plnění v aktuálním školním roce. Zkoušky probíhají v polovině června a jejich součástí není talentová zkouška. Uchazeči konají pouze přijímací test a ústní pohovor. V testu se prověřuje úroveň znalostí v typografii, v grafické a technické přípravě tiskových i digitálních médií, v grafických technologiích, a také v kultuře, zejména literární a výtvarné. Ústní pohovor je veden formou řízené profesní diskuse a jeho hlavním předpokladem je prověřit u uchazeče motivaci a zájem o studium vydavatelské produkce tiskových a digitálních médií, a také schopnost objektivní diskuse nad zadanými okruhy vycházejících z testu.
přípravný kurz pro uchazeče
Kurzy zaměřené pro získání všeobecného, kulturně-společenského přehledu, nepořádáme. To musí uchazeč získat dlouhodobým, vlastním zájmem o kulturu, umění a společenské dění. Nicméně s minimálním rozsahem oborových reálií, zejména v oblasti typografie a polygrafie, se může uchazeč seznámit v kurzu, pořádaným zpravidla týden před přijímací zkouškou.
absolutorium
K absolutoriu může přistoupit student, který splnil všechny studijní povinnosti a získal tak minimálně 180 kreditů (ECTS). Absolutorium se skládá ze tří částí, a to z absolventské zkoušky z jazyka anglického na výstupní jazykové úrovni B2, z absolventské zkoušky z odborných předmětů (Grafická produkce, Ekonomika vydavatelství a volitelně Kvalita grafické produkce nebo Redakce a vydavatelství) a z obhajoby absolventské práce.
učební plán
Rozsah předmětu je v daném semestru vyjádřen poměrem týdenního počtu hodin přednášek a cvičení s uvedeným počtem kreditů v závorce (tj. doporučený systém s přenosem kreditů ECTS). Počet kreditů vyjadřuje tzv. celkovou studijní zátěž studenta, včetně domácí přípravy a přípravu k závěrečnému hodnocení předmětu. Počet hodin představujících studijní zátěž v rozsahu 1 kreditu je přibližně 30 hodin.
I | II | III | IV | V | VI | |
Povinné předměty: | ||||||
Anglický jazyk (A2.1 až B2.2 level) | 0/3 Z (3) | 0/3 KZ (3) | 0/2 Z (2) | 0/2 KZ (2) | 0/3 ZK (4) | 0/3 Z (3) |
Německý jazyk (A1.1 až B1.2 level) | 0/3 Z (2) | 0/3 KZ (3) | 0/2 Z (2) | 0/2 KZ (2) | 0/3 Z (2) | 0/3 ZK (4) |
Český jazyk a literární kultura | 1/1 Z (2) | 1/1 KZ (2) | 1/1 Z (2) | 1/1 KZ (2) | 1/1 Z (2) | 1/1 ZK (3) |
Management | 2/0 KZ (2) | 2/0 KZ (2) | – | – | – | – |
Mediální a marketingová komunikace | – | – | 2/0 KZ (2) | 2/0 KZ (2) | – | – |
Praktikum z marketingové komunikace | – | – | – | – | 0/2 Z (1) | 0/2 Z (1) |
Realizace tiskovin | 2/0 ZK (3) | 2/0 ZK (3) | – | – | – | – |
Typografie | 1/2 ZK (4) | 1/2 ZK (4) | – | – | – | – |
Zpracování obrazu | 0/3 Z (2) | 0/3 Z (2) | – | – | – | – |
Integrace obrazu a textu 1–3 | – | – | 1/2 ZK (4) | 0/2 KZ (2) | 0/2 KZ (2) | 0/2 KZ (2) |
Grafická produkce | 1/2 KZ (3) | 1/2 KZ (3) | 1/1 ZK (3) | 1/1 ZK (3) | 0/3 ZK+ (5) | 0/3 Z (3) |
Barva a kvalita | 1/1 ZK (3) | 1/1 ZK (4) | – | – | – | – |
Ekonomika vydavatelství | – | – | 1/1 Z (1) | 1/1 ZK (4) | 1/1 KZ (2) | 1/1 KZ (2) |
Účetnictví | – | – | 1/0 Z (1) | – | – | – |
Workflow systémy | – | – | – | – | 0/2 KZ (2) | 0/2 KZ (2) |
Praktikum z digitálních technologií | – | – | – | – | 0/2 Z (2) | 0/2 Z (2) |
Praktikum z dokončovacích technik | – | – | – | – | 0/3 Z (2) | – |
Praktikum z tiskových technik 1 | 0/3 Z (2) | 0/3 Z (2) | – | – | – | – |
Exkurze | 1/2 Z (2) | – | – | – | – | – |
Odborná praxe | – | – | 0/14 Z (9) | 0/14 Z (9) | – | – |
Seminář absolventské práce | – | – | – | – | – | 0/3 Z (3) |
Povinně volitelné předměty profilující: | ||||||
Kvalita grafické produkce | – | – | 1/1 KZ (2) | 1/1 KZ (2) | 1/2 ZK (4) | 1/2 ZK (4) |
Redakce a vydavatelství | – | – | 1/1 KZ (2) | 1/1 KZ (2) | 1/2 ZK (4) | 1/2 ZK (4) |
Volitelné předměty: | ||||||
Fotografie | 1/2 Z (2) | 1/2 Z (2) | – | – | – | – |
Multimediální tvorba | 0/3 Z (2) | 0/3 Z (2) | 0/3 Z (2) | 0/3 Z (2) | – | – |
Digitální kultura | – | – | 1/1 Z (2) | 1/1 Z (2) | – | – |
Webdesign | – | – | – | – | 0/3 Z (2) | 0/3 Z (2) |
Praktikum z tiskových technik 2 | – | – | – | – | 0/3 Z (2) | 0/3 Z (2) |
Celkem | 32 (30) | 29 (30) | 35 (30) | 33 (30) | 30 (30) | 30 (31) |
Nepovinné předměty: | ||||||
Angličtina — vyrovnávací A1/A2 *) | 0/1 Z (1) | 0/1 Z (1) |
ZK+ — součástí hodnocení předmětu je komisionální (klauzurní) zkouška či projekt
*) — povinně si zapisují studenti, kteří nesplní požadavky vstupního testu pro zařazení do skupiny anglického jazyka s počáteční jazykovou úrovní A2
přihláška k vyššímu odbornému studiu
kriteria přijímacího řízení k vyššímu odbornému studiu
konzultace pro uchazeče
kurz polygrafického základu
školní řád vyšší odborné školy
galerie prací vyšší odborné školy grafické